Zaw贸d zamkni臋ty, zaw贸d otwarty
Idea deregulacji zawod贸w budzi wiele emocji – zar贸wno w pracownikach danej bran偶y, jak i w jej klientach. Czy zamkni臋cie dost臋pu do zawodu na pewno przek艂ada si臋 na zwi臋kszenie jako艣ci us艂ug?
Przewodnicy turystyczni, taks贸wkarze, prawnicy, a tak偶e reprezentanci praktycznie ka偶dego regulowanego zawodu, kt贸ry ma zosta膰 poddany deregulacji, s膮 przeciwni otwarciu bran偶y dla niewtajemniczonych. Cz臋sto t艂umacz膮 oni swoje stanowisko trosk膮 o dobro klienta. Czy gdyby autokary do Anglii m贸g艂 prowadzi膰 ka偶dy, a nie wy艂膮cznie posiadaj膮cy odpowiednie prawo jazdy kierowca, czu艂by艣 si臋 bezpieczniej podczas podr贸偶y?
Tego typu argumenty nale偶y przyjmowa膰 z doz膮 sceptycyzmu, bowiem nie zawsze ograniczenie r贸wna si臋 wyeliminowaniu s艂abo艣ci. S艂abe ogniwa istniej膮 nawet w najmocniej regulowanych bran偶ach. Ca艂a masa przepis贸w narzuconych na biura turystyczne nie pozwoli艂a ustrzec si臋 k艂opot贸w zwi膮zanych z porzuceniem klient贸w przez firmy, kt贸re zbankrutowa艂y. Ograniczenia sprawi艂y jednak, 偶e na rynku nie pojawi艂y si臋 firmy z ofert膮 alternatywn膮: oferuj膮ce mniej przyst臋pne warunki wsp贸艂pracy, ale za to ta艅sze.
Zamkni臋cie bran偶y prowadzi do zmniejszenia mo偶liwo艣ci wyboru. Regulacje powstaj膮 w dobrych intencjach: aby klient nie odczu艂 negatywnych skutk贸w wyboru firmy oferuj膮cej gorsze warunki. Mimo wszystko s艂absza oferta mo偶e by膰 warunkiem skorzystania z us艂ugi dla os贸b ubo偶szych, kt贸re chcia艂yby polecie膰 z biurem podr贸偶y na Majork臋 po ni偶szej cenie, godz膮c si臋 w zamian na akceptacj臋 niezbyt atrakcyjnej umowy. To do klienta powinna nale偶e膰 decyzja o tym, czy woli taniej ale gorzej, czy dro偶ej ale lepiej. Na rynku przetrwa艂yby firmy potrafi膮ce zaoferowa膰 zadowalaj膮cy stosunek ceny do jako艣ci. Teraz warunki s膮 takie same, konkurencja utrudniona, a ceny wy偶sze ni偶 mog艂yby by膰 – przez co liczba potencjalnych klient贸w maleje.
To wszystko opinia pisana z perspektywy klienta, a co je艣li chodzi o pracownik贸w? 艁atwiejszy dost臋p do bran偶y oznacza wi臋ksz膮 konkurencj臋 na rynku pracy – ale jednocze艣nie wi臋ksz膮 liczb臋 pracodawc贸w. Zmniejszy si臋 r贸wnie偶 koszt i czas potrzebny do rozpocz臋cia wykonywania zawodu. Na dodatek firmy b臋d膮 mia艂y wi臋ksz膮 motywacj臋 do rozwoju, co przyniesie skutek dla nich samych, dla klient贸w oraz ca艂ej gospodarki oraz spo艂ecze艅stwa.
Nie nale偶y ba膰 si臋 deregulacji – to zmiana nios膮ca ze sob膮 korzy艣ci. Oczywi艣cie pod warunkiem, 偶e jako konsumenci we藕miemy odpowiedzialno艣膰 za swoje decyzje: b臋dziemy czyta膰 warunki umowy i 艣wiadomie je akceptowa膰, zamiast oczekiwa膰, 偶e kto艣 wykona za nas preselekcj臋. Je艣li nie jeste艣 przekonany do takiej zmiany, zastan贸w si臋, czy lepiej zaufa膰 komu艣 innemu, czy samemu sobie.